Top header image

‘Techniek mag nooit een struikelblok zijn bij het realiseren van je visie.’

14 juli 2021 ·

Voor veel HR-afdelingen is het in gebruik nemen van een nieuwe tool een behoorlijke uitdaging. Het gaat dan niet eens om de tool zelf, maar om de organisatie in het algemeen die weerstand voelt. Weer een applicatie die aan hun toch al volle ICT-landschap wordt toegevoegd. En sluit dat dan wel allemaal aan bij de bestaande systemen? Het mooie van de Job Journey applicatie is dat het zowel als standalone, als integraal onderdeel van de HR-software ingezet kan worden. Hoef je je daar als HR-afdeling geen zorgen meer over te maken.

Pim Vinks is de managing director van Popay, de organisatie achter Job Journey. Job Journey is een online talentenplatform dat het mogelijk maakt om op een toegankelijke en leuke manier je medewerkers de kans te geven om hun eigen loopbaan te volgen en te verrijken. Popay heeft jarenlange ervaring met advies, implementatie en ondersteuning op het gebied van HR applicaties. Pim geeft aan: ‘De implementatie van Job Journey in het technische landschap van een organisatie, mag nooit een een reden zijn om niet met een verandertraject te beginnen. Wij beheren die materie en zorgen ervoor dat welke systemen het ook zijn, ze goed met elkaar communiceren. Het past altijd.’

‘In de cloud zijn de configuratiemogelijkheden beperkt, je kunt daar niet zomaar iets aanpassen. Toch lukt het ons altijd om de data te valideren, te verrijken of te transformeren, zodat het bij een ander systeem aansluit. Dat tussenstuk regelen wij. Het kan ook zijn dat we nieuwe functionaliteiten bijbouwen om het beter aan te laten sluiten.’

Medewerker kan vanuit één plek overal bij
‘De kracht van Job Journey is dat het een kapstok kan zijn, waaraan je allerlei applicaties hangt. Als een organisatie al competenties heeft vastgelegd in een systeem, hoeft dat natuurlijk niet opnieuw. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens in Job Journey zichtbaar worden. Het kan ook zijn dat een medewerker in verschillende applicaties moet inloggen om leerdoelen bij te houden. In Job Journey zetten we al die gegevens bij elkaar, zodat de medewerker vanuit één plek overal bij kan. Dat lijkt ons veel gebruiksvriendelijker en efficiënter.’

‘We kunnen de applicatie integreren in bestaande systemen of ter vervanging van bestaande systemen implementeren. Zo kan Job Journey wellicht meerdere applicaties vervangen, waardoor je een minder versnipperde applicatie-omgeving hebt. Vroeger waren HR-systemen vooral gedreven vanuit Finance en IT. Die kochten de software en daar moest je het als HR dan maar mee doen. Er werd toen nog niet heel goed gekeken naar gebruiksvriendelijkheid en hoe het programma eruitzag. Tegenwoordig neemt HR heel terecht een veel actievere rol en gaan ze zelf de markt op, op zoek naar de juiste gebruiksvriendelijke applicaties en functionaliteiten. Daardoor wordt de vraag naar dit soort applicaties ook groter.’

Eerst de visie, dan de applicatie
‘Als je als organisatie ervoor kiest om te werken op basis van talentontwikkeling, is de cultuur in je organisatie het eerste wat je moet aanpakken. Daarna komt pas het hele technische stuk. De visie van Job Journey vraagt een andere benadering van HR. Als je voor Job Journey gaat, kies je niet alleen voor een talentenmodule. Dan kies je ervoor je medewerkers de vrijheid te geven zelf aan het stuur te staan van hun talentontwikkeling. Job Journey begeleidt en faciliteert daarbij. Het komt neer op ondersteuning van het verandermanagement in je organisatie en het traject om de bestemming van die reis te bereiken. De tool van Job Journey is er om de reis van iedere medewerker vast te leggen en je bestemming in het vizier te houden.’

Aan de slag met de demo

Ben je overtuigd van ons platform? Vraag een demo aan of plan een afspraak in.