Top header image

LOS Deurne ontwikkelt het talent van leerlingen met Job Journey

24 februari 2022 ·

Samen aan de slag met unieke ontwikkelingstool voor kinderen.

Met 52 leerlingen en 12 begeleiders is LOS Deurne één van de
20 democratische scholen in Nederland. Op deze particuliere school krijgen kinderen zoveel mogelijk ruimte om hun eigen ding te doen.
En als ze iemand nodig hebben, kunnen ze een beroep doen op de begeleiders. ‘Natuurlijk leren en ontwikkelen’ staat centraal op deze plek, waarbij het vooral belangrijk is dat iedereen het fijn heeft. Mariken Althuizen (medeoprichtster), Annemiek Kamp (begeleidster) en Lotte (leerling) waren meteen enthousiast over het online platform Job Journey dat gaat om talentontwikkeling. Waarom? Omdat dit leerlingen de kans geeft zélf met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. En dat is precies zoals zij onderwijs en leren graag zien.


Wie de Sociocratische leeromgeving van LOS (Leren – Ontdekken – Spelen) binnenstapt, ziet al snel het verschil met een reguliere school. Geen klaslokalen, schoolbankjes, lesroosters of een lerarenkamer. Wel een oude woonboerderij, met de sfeer van het voormalige restaurant nog volop aanwezig. In de grote keuken wordt geluncht, en bij de bar staat een pooltafel waar kinderen van verschillende leeftijden een potje spelen. In een andere, gezellige zithoek zit een leerling achter de laptop, terwijl ondertussen een groepje naar boven gaat om het spel Weerwolven te spelen. Natuurlijk eerst de schoenen uit, want boven -waar de originele kamers intact zijn gelaten- ligt vloerbedekking. Daar vind je werkruimtes, een massagekamer en een grote zithoek met een enorme kast vol schoolboeken. De sfeer is zo huiselijk, dat het niet gek is dat leerlingen zich hier thuis voelen. In deze veilige omgeving krijgen zij alle ruimte om op hun eigen manier en hun eigen tempo te leren. Mariken vertelt: “Onze visie is ‘voor hart en ziel’. Voor jezelf en voor elkaar, daaraan proberen we alles te relateren. Het is continu zoeken, afstemmen, verbinden. Voor mij is LOS natuurlijk leren, waarbij je ook vakken mag volgen. De sociocratie vinden we erg belangrijk: we proberen ieders stem te horen, hoe lastig dat soms ook is, en bezwaren weg te nemen. Zo kijken we continu hoe we het samen fijn kunnen houden hier.”

“Verslagen zijn altijd gericht op het verleden. Met Job Journey richt je je op de toekomst, op wat je nog wil gaan ontwikkelen.”
Mariken – medeoprichtster LOS

Spelend leren, spelend werken
Annemiek is al bijna 5 jaar begeleider bij LOS en daarnaast als ZZP-er bezig met ‘Play Learn Change’. Dat staat voor spelend leren: iets wat volgens Annemiek in het werkveld ook veel meer toegepast zou mogen worden. Toen zij kennismaakte met het platform van Job Journey dat helemaal gericht is op talentontwikkeling, zag ze meteen de match met LOS: “Wij proberen de kinderen zoveel mogelijk ruimte te geven om hun eigen route te volgen. Wij kijken, observeren en luisteren. Heel veel. En zijn er wanneer ze ons nodig hebben. Dat kan zijn voor een gesprekje, als ze aan een vak willen werken, om te spelen of in het atelier of de werkplaats aan de slag gaan. Deze visie sluit heel mooi aan bij Job Journey, waar je als gebruiker ook zelf alle touwtjes in handen hebt om je te ontwikkelen.”

“De tegels waarmee je jouw route uitstippelt zijn
visueel zo mooi, het is net een spel.”

Annemiek – begeleidster LOS

De toekomst uitstippelen
Leerlingen bepalen dus zelf wat ze wanneer willen leren, en op welke manier. Dit alles wordt vastgelegd in het ‘leerdoelenverzamelalbum’. Weet Suze van 4 jaar waaruit het menselijk lichaam bestaat? Dan plakt ze zelf een sticker bij dat onderdeel. “Wij controleren dat niet, we werken vanuit vertrouwen.”, aldus Annemiek. Je merkt dat kinderen zelf heel goed kunnen inschatten of ze iets al beheersen of niet. Stickers plakken als ze een onderdeel nog niet kennen, doen ze niet. Daar hebben ze alleen zichzelf mee en dat weten ze. Ze hoeven zich ook aan niemand te bewijzen.” Mariken vult aan: “We hebben ook andere tools om ontwikkeling vast te leggen. Maar je merkt dat deze vooral gericht zijn op wat je hebt gedaan, of waar je nu staat. Op een bepaalde leeftijd wil je plannen gaan maken, vooruit kijken. En met Job Journey kan dat. Je kunt letterlijk richting geven aan de toekomst.” “En op een visueel mooie manier ook nog”, vertelt Annemiek. “De omgeving ziet er prachtig uit: een complete wereld waarbij je een route uitstippelt en telkens een nieuwe tegel kunt aanleggen. Erg leuk, het is net een spel.”

“Job Journey komt voor mij op het juiste moment,
ik ben aan het nadenken over wat ik wil gaan doen in de toekomst.”
Lotte – leerling LOS

Talent onder woorden brengen
Ook bij dit project mag de inbreng van leerlingen natuurlijk niet ontbreken. Wie interesse had, kon aanhaken en meedenken. Lotte, 17 jaar, is één van de kartrekkers en vertelt ons over haar motivatie: “Ik zit nu drie jaar hier op school en het bevalt heel goed. Het is een superleuke plek, met fijne mensen en toffe ruimtes. Toen ik over Job Journey hoorde, was ik meteen enthousiast. Ik ben nu op een leeftijd waarop je jezelf afvraagt ‘wat wil ik gaan doen?’ en ik wil bezig zijn met mijn ontwikkeling. Dan is het fijn als je dat kan vastleggen in een mooie, digitale omgeving.”

De eerste stap is het vastleggen van je talenten. Waar ben je goed in? Waarin kun je nog groeien? En welk talent zou je graag op je lijstje toevoegen, omdat je dat belangrijk vindt? Genoeg gespreksstof voor de begeleiders en kinderen van LOS. In verschillende sessies zijn ze aan de slag gegaan met het formuleren van de juiste talenten. In de juiste woorden. Lotte vertelt: “Job Journey is eigenlijk ontwikkeld voor werkende mensen, maar zo ver zijn wij nog niet. Wij hebben te maken met andere talenten en de woorden waren nog niet afgestemd op jongeren. Het leek ons leuk om die zelf te gaan formuleren. Bijvoorbeeld zelfsturend, nieuwsgierig, sportief, creatief denkend. Vervolgens hebben we deze in categorieën verdeeld. We hebben ook wel discussies gehad over woorden: wat betekent dat nou? En is dat belangrijk? Daar dachten we soms anders over.”

“En die discussies vonden wij dan weer interessant en leerzaam.”, vult Mariken aan. “We hebben talentkaartjes gemaakt en zijn uitgebreid het gesprek aangegaan. Hiervoor hebben we best lang de tijd genomen. Het kan altijd sneller, maar we wilden het niet afraffelen. Dan levert het minder op. Het is een superinteressant leerproces.” Ook Annemiek vond dit proces boeiend: “Het is leuk om te zien wat eruit komt. Voor kinderen is het fijn als ze fysiek met kaartjes aan de slag kunnen. Ook in hun zoektocht naar eigen talent. Dan hoeven ze deze daarna maar aan te klikken in Job Journey. Zo kwamen we op het idee om een kaartenset te maken, iets waarvan de ontwikkelaars van Job Journey ook meteen enthousiast werden!”

“De netwerkfunctie is ideaal voor leerlingen, om in verbinding te komen
met kinderen van andere scholen of zelfs internationaal.”
Annemiek – begeleidster LOS

Verbinding met elkaar
Job Journey wordt omarmd door LOS. Jongeren kunnen plannen vastleggen, bepalen waaraan ze willen werken en hun toekomst uitstippelen. Maar er is meer. LOS vindt verbinding maken met elkaar essentieel en ook daar helpt Job Journey bij. Annemiek: “In het platform zit een netwerkfunctie. Zo tof voor leerlingen. Enerzijds om in beeld te brengen waarmee je bezig bent, maar ook om kinderen van verschillende democratische scholen te vinden. Bijvoorbeeld als ze maatjes zoeken om te schaken. Of om samen Koreaans te leren. Dat zou superleuk en waardevol zijn.” “En waarom beperken tot Nederland?”, vult Mariken enthousiast aan. “Dit zou je ook internationaal kunnen doen. Een soort uitwisseling. Dat zou mooi zijn!”

Extra inzicht voor begeleiders
Los van de toegevoegde waarde die Job Journey biedt, biedt het ook voordelen voor het werkproces van docenten en leerlingen. Mariken legt uit: “Wij zijn bewust begeleiders in plaats van docenten. De leerlingen zijn in de lead, wij haken aan wanneer we denken dat we iets kunnen bieden. Dat kan iedere keer een andere begeleider zijn. Een jongere stelt dus een vraag en moet daarbij de context toelichten. Dit platform biedt de begeleiders inzicht in wat de leerlingen bezighoudt en zo kunnen zij sneller en beter aanhaken. Bovendien hoeft een leerling zo niet 12x uit te leggen wat hij of zij aan het doen is. Winst voor allebei dus. Ik geloof er wel in.”

“Het zou mooi zijn als dit in de richting van een portfolio gaat,
als startpunt voor de toekomst: kijk, dit ben ik.”
Annemiek – begeleidster LOS

En nu: aan de slag
Lotte wil door met Job Journey, dat is duidelijk. Maar hoe krijgt ze de rest mee? “Als we zover zijn gaan we dit natuurlijk delen in het kringgesprek dat we iedere maandag hebben.”, vertelt Lotte. “Laten zien wat de mogelijkheden zijn en hoe het werkt. Maar verder gaan we niemand verplichten ermee te werken, we forceren niets. We gaan dus geen moeite doen om kinderen enthousiast te maken. Dat worden ze of dat worden ze niet.” “Dat heeft inderdaad geen zin.” vult Mariken aan. “Pas als kinderen zelf ontdekken en ervaren dat zoiets ze verder kan helpen, gaan we ermee aan de slag. Je kunt niemand inspireren, je kunt je alleen laten inspireren. We willen kinderen vooral opties bieden. Als het passend is haken ze aan, als het niet (meer) passend is laten ze het gaan.” Ook Annemiek kan zich daarin vinden. “Dit voegt iets toe aan de mogelijkheden die we hebben om ze te helpen. Het zou leuk zijn als dat in de richting van een portfolio gaat, passend bij wie je bent. Zodat leerlingen het als startpunt kunnen gebruiken voor hun eigen toekomst en mee kunnen nemen naar een nieuwe werkgever; kijk, dit ben ik.”, aldus Annemiek.

“Wij geloven dat alles wat we nodig hebben op ons pad komt. En dat is met Job Journey gebeurd. We bouwen en ontwikkelen samen verder.”
Mariken – medeoprichtster LOS

Samen met Job Journey verder bouwen
Mariken sluit af: “Wij geloven in serendipity. Wij geloven dat alles wat we nodig hebben op ons pad komt. En dat is met Job Journey gebeurd. Wij hebben het liefst iets dat nog niet af is, wij willen mee ontwerpen. En dat zijn we nu aan het doen. De makers van Job Journey staan daarvoor open en denken mee. Zo zijn we echt samen aan het ontwikkelen en bouwen. En gestuurd vanuit de inhoud: geen plannen, maar gewoon doen. We zijn enthousiast over hetzelfde concept en dan is het heel mooi dat je elkaar vindt.”
“En daarvan krijg ik dan weer energie”, sluit Annemiek met een brede glimlach af. “We zijn aan het meebewegen en kijken naar welke kansen op ons pad komen. Die geven we ruimte. Dat is ook spelen. En we leren er sowieso van!”

Benieuwd naar hoe de LOS school in Deurne Job Journey verder gaat gebruiken of ben je nieuwsgierig naar wat deze tool voor jouw organisatie kan betekenen? Laat het ons weten of blijf ons volgen. We houden je graag op de hoogte.

Aan de slag met de demo

Ben je overtuigd van ons platform? Vraag een demo aan of plan een afspraak in.